Kyvadlo spolehnutí

Pěší turistika se pro některé lidi neliší od procházky parkem. Ale ve skutečnosti je turistika mnohem víc než to. Je to osvěžující proces hledání cesty, která ti umožní být pohlcen krásou "Matky přírody". Cesta, kterou si vybereš, a rozhodneš se, že ji chceš dobýt. Cesta, kde kamkoli je kousek a která ti nakonec bude cílem.

Kromě toho nabízí turistika také nespočet zdravotních výhod, mezi některé uvádím: 

  • Zlepšená síla svalů a hustota kostí.
  • Regulace krevního tlaku.
  • Řízené hubnutí.
  • Menší šance na srdeční choroby. 

Jak vidíš, turistika může být nesmírně obohacující outdoorovou aktivitou. Pro nezasvěcené se však může ukázat jako fyzicky i psychicky náročná, zejména když se nevyznáš, když neznáš žádné „fičurky“, které by ti usnadnily sžít se s touto konkrétní výzvou. Existuje několik tipů a triků, které mohou být velmi užitečné a efektivní i pro tebe, právě ve chvíli kdy začínáš objevovat tento nádherný svět turistiky.

Nespoléhej se na svůj telefon

Mnoho lidí by si myslelo, že v tomto věku technologie je používání smartphonu vše, co potřebují k přežití kdekoli. Koneckonců z části mají pravdu. Mobil je kompas, GPS, hodinky a další vymoženosti vestavěné do jednoho! Ve skutečnosti je to však mylná představa, protože nastanou chvíle, kdy se ocitneš v situacích, kdy GPS nedokáže přesně přečíst tvoji polohu a baterie telefonu se vybíjí rychlostí světla díky všem aplikacím, které máš nainstalované. Proto je namísto všech těch aplikací vhodné se přenést na jejich fyzické protějšky, jako jsou rádia, píšťalky, svítilny, kompasy a mapy, aby se šetřila životnost baterie telefonu pouze pro nouzové použití.

Nauč se číst mapu:

Na začátek musím zmínit, že tě nenaučím číst v mapách, protože, je to proces velmi náročný a složitý, ale osobně si nedovedu představit výlet nebo trek bez mapy. Ano souhlasím, že tento bod je podobný prvnímu, ale je dostatečně důležitý pro to, aby bylo třeba samostatně zmínit: Nejen pro vlastní potřebu se nauč číst v mapách. A věr mi, vážně to může zachránit tvůj život. Stejně jako v předchozím případě nebudeš vždy dostávat silný signál GPS. Dokonce ani tehdy ti důvěryhodná mapa Google, nebo Mapy.cz neřekne mnoho o bezprostředním terénu ani o překážkách, které by mohly blokovat cestu po silnici, jako jsou jezera a kopce.

Mapa toto umí!

V neposlední řadě se na mapu můžeš spolehnout, když se s tvým super telefonem něco stane. Věř, že, tam venku na stezce, se může stát cokoli.

Nikdy jí nedojdou baterky

Pokud se přece jen nechceš vzdát mobilu:

Existuje nespočet aplikací, které jsou těmi nejlepšími, dokonce jsem spoustu z nich vyzkoušel se zdárným neuspěchem. Najdou se však i takové, které v případě fungování mobilu pracují precizně.

  • Česká aplikace "Na kole i pěšky" Tato jednoduchá aplikace Vám v České republice pomůže zjistit jaké cyklostezky, stezky pro horská kola, pro pěší, pro inline, hipostezky, vodácké, běžkařské a naučné stezky se nacházejí ve zvolené oblasti. Ať už si dovolenou plánujete nebo se nacházíte přímo na místě, nabídne Vám v dané lokalitě několik tras.
  • Ať už máš rád pěší turistiku, cykloturistiku nebo lyžování, budeš určitě chtít "Windy maps" aplikaci. Naplánuj si trasu a dostaň se do cíle krok za krokem s turistickou hlasovou navigaci, která pracuje také v režimu offline.
  • All Trails je webová služba i aplikace, ve které najdete treky po celém světě. Hledejte podle země, na mapě nebo si nechte najít treky ve svém okolí. Najdete trasu, délku, převýšení, předpokládaný čas, který na trek budete potřebovat, popis a mnoho dalšího. Za nás jedna z nejlepších aplikací na cesty, obsahující již více než 100 000 treků. Lze využívat free verzi nebo Pro za $29,99 za rok.
  • GPS Tools®. Aplikace, která umí kouzla díky GPS ve vašem telefonu. Vaše aktuální rychlost, nejvyšší rychlost za daný den, nadmořská výška, kompas a mnoho dalšího.
  • Česká klasika mapy.cz Skvělá aplikace fungující téměř po celé evropě skrývá snad jedinou nevýhodu. Je příliš lakomá na data ať už offline, kdy zabírá spoustu místa, nebo online, když zase načítá spoustu dat. Pokud to neřešíš tak se jedná o Top českou fičurku.

Vlastním tempem

Zadýcháváš se, když chodíš? Nebo pokud s někým cestuješ, jsi schopen chodit a mluvit najednou? Pokud na některou z těchto otázek odpovíš ne, znamená to, že tvému tělu chybí kyslík a není schopné správně fungovat. Jinými slovy zpomal.

Palivo

A nejen když máš hlad nebo žízeň, protože to znamená, že tělo je již podvyživené / dehydrované. Když se chystáš na výlet, ujisti se, že budeš jíst a pít pravidelně (často i každou hodinu na zvláště dlouhých a náročných trecích), protože je to nejlepší obrana proti vyčerpání a nemoci. Opravdu to nepodceňuj!

Dobij si baterky

Pytlíky nebo sáčky

Proboha proč? Teda to je rada...OK polož si jednu otázku. Sním doma čokoládu, kam vyhodím obal? Nebo třeba ohryzek (ano i ten)? Pokud na koberec tak nech sáček doma. A možná nejen pytlík...

Sleduj svou hmotnost

Ne, nemyslím to číslo na stupnici váhy - při pěší turistice je vždy dobré nést co nejmenší váhu, pokud jde o tvoje vybavení a další náležitosti. To znamená, že při nákupech před přípravou na trek hledej pokud možno nejlehčí kapesní svítilny, ručníky, turistické hole, ale i samotné batohy. Je rozdíl mít na zádech 18 hodin batoh který váží 22kg, nebo batoh kde jsi hmotnost dostal pod 15kg

Bav se!

Tvůj postoj během treku hraje velkou roli v celkovém požitku z "procesu". Přinejmenším. A pokud cestuješ s ostatními, zůstat pozitivní vede dlouhou cestu k udržení lehké a přátelské atmosféry. Takže prostě vyhoď jakékoli sevření a negativní myšlenky a užij si trek pro to, co to je: Zdravá výzva a příjemný útěk ze shonu každodenního života. Nebude to totiž trvat dlouho a ocitneš se na konci treku, s hrdostí na svůj úspěch (a právem)!

Pěší turistika, jako rekreační činnost, je opravdu jedinečná. Je to fantastická forma cvičení, a poskytuje bezkonkurenční, au naturel zkušenosti s mocnou přírodou.

zabaleno.jpg

Autor: Martin Kaštan